Jak napsat článek, který lidé přečtou až do konce? 6 konkrétních rad a tipů

Že napsat článek není žádná věda? Nemusí být. Pokud tedy víte, jak na to. Ať už píšete článek do školy, do časopisu nebo na blog, měli byste mít na paměti několik léty (a čtenáři) prověřených pravidel.

1. Uvědomte si, pro koho píšete

Přestože lidová moudrost praví, že i skladník ze šroubárny si může přečíst Vergilia v originále, faktem je, že psát pro imaginárního Každého je hodně špatný nápad. Ať už píšete cokoliv. Naopak – čím lépe nadefinujete cílovku svého článku, tím lépe se vám bude psát a tím spíše vaši čtenáři článek dočtou až do konce. 

Tip: Nejste-li si jistí, jak na to, vytvořte si jednoduchou „personu“, tedy typického zástupce čtenářů, pro které píšete. Jak se váš „typický čtenář“ jmenuje? Je to muž, nebo žena? Kolik je mu let a v čem mu váš článek pomůže? Jaké problémy v souvislosti s tématem vašeho článku řeší? A které pojmy při tom používá?

2. Zaujměte hned na začátku

Tři vteřiny – a dost. Tolik času máte na to, abyste člověka, který právě rozklikl váš nový blogový post, přesvědčili, že má smysl číst dál. Pozornost je totiž nedostatkové zboží. Obzvlášť na internetu, kde na smysly uživatele útočí v jedinou chvíli stovky různých podnětů.

Právě začátek vašeho článku proto rozhodne, jak moc (nebo málo) se vašemu článku bude dařit. A jak na něj?

Buďte jasní, a přitom neprozraďte příliš mnoho. Naznačujte, ale nelžete. Vyhněte se dlouhým souvětím, neodrazujte čtenáře složitými metaforami ani šroubovaným jazykem.

Tip: V úvodu článku naznačte situaci, kterou váš čtenář běžně řeší, a slibte, že na dalších řádcích nabídnete řešení. Jako v následujícím příkladu.

Jak napsat dobrý perex? Buďte jasní, ale neprozrazujte příliš mnoho.
Chcete-li získat čtenářovu pozornost, slibte mu řešení jeho vlastních potřeb a problémů. A využijte k tomu třeba konkrétní příběh – jako jsem to udělala v tomto článku pro web Můžu to zvednout.

„Obrácená pyramida“ vs. internet

Mimochodem, slyšeli už jste o principu takzvané obrácené pyramidy? Podle tohoto pravidla, které původně vzniklo pro účely editorů tištěných médií, patří nejpodstatnější informace (tedy kdo, s kým, kde, co a proč) na samotný začátek textu. Má ale smysl se tímto „analogovým“ pravidlem řídit i dnes, v době internetu?

Jak kdy.

Zatímco u zpravodajských článků je toto pravidlo stále živé (v tištěných médiích proto, že se zkracuje od konce, na internetu proto, že nejdůležitější informaci chcete předat tak rychle, jak jen je možné), u jiných žánrů už o dogma rozhodně nejde. Na internetu se totiž mnohem víc vyplatí k textům přistupovat jako ke klasickým příběhům – a u filmu nebo knihy přece taky neprozradíte pointu hned na začátku, nebo ano?

3. Pište jednoduše a srozumitelně

Zapomeňte na dlouhá šroubovaná souvětí nebo trpný rod. Vyjadřujte se v krátkých větách, střídejte tempo, pracujte se čtenářským očekáváním a nebojte se ho kdykoliv porušit.

Čemu se naopak při psaní článků rozhodně vyhnout? Přechodníkům, dlouhým souvětím, trpnému rodu nebo archaickým výrazům. Obzvlášť v internetových článcích platí víc než kde jinde následující pravidlo:

Piš, jak mluvíš. Ale nepřeháněj to.“

4. Nepodceňujte vizuální podobu článku

Málo platné, že jste napsali kulervoucí článek o nejnovějších trendech v kovozpracujícím průmyslu Královéhradeckého kraje… pokud vypadá, jak když přicestoval přímým časovým expresem ze začátku tisíciletí. 

Internetový čtenář je tvor povrchní, a pokud mu text nenaservírujete v podobě, která mu čtení maximálně usnadní, nebude s ním ztrácet ani sekundu svého drahocenného času. Protože kočičí memy nepočkají.

Váš článek by proto měl obsahovat nejen jasný a lákavý perex, ale i odstavce (ne delší než pět řádků), mezititulky, obrázky, grafy a další prvky, které text vizuálně zpřehlední a rozčlení. 

5. Jak napsat titulek?

Internetová pravda tvrdí, že tvorbě titulku byste měli věnovat minimálně tolik času, kolik vám zabral samotný text. Protože právě titulek rozhoduje, zda si váš článek vůbec někdo přečte. Obzvlášť na internetu.

Jak ale na něj? Pomoci vám může takzvaná Mastersonova 4U formule. Podle ní by měl být dokonalý titulek urgentní, unikátní, užitečný a ultra specifický. Jinými slovy: měl by čtenáře přesvědčit, že váš text chce číst právě teď – mimo jiné i proto, že obsahuje informace, které jinde nenajde, a zároveň že titulek promlouvá přímo k jeho konkrétní zkušenosti a potřebám.

Je takový váš titulek? Pravděpodobně ne. Zatím. Ale nic si z toho nedělejte: David Ogilvy prý slavný text své reklamy na Rolls-Royce přepisoval víc než stokrát!

David Ogilvy a jeho slavná reklama na Rolls Royce

6. Nenechte článek vyšumět do ztracena

Zazvonil zvonec, článku je konec, a pokud neumřeli, milují vás čtenáři dodnes. 

Tak přesně takhle to na internetu nechodí. 

Závěr článku je skvělou příležitosti, kterou byste rozhodně neměli propást – příležitostí znovu shrnout to nejpodstatnější, co v článku zaznělo, případně nabídnout další relevantní obsah, který by vašeho čtenáře mohl zaujmout. Chcete ze svého čtenáře udělat zákazníka? Právě teď je vhodná chvíle.

Tip: Závěr článku je stejně důležitý jako jeho začátek. Zatímco začátek čtenáře přesvědčí, aby pokračoval ve čtení, konec se podepíše na tom, s jakou emocí od vás bude odcházet.

A kde jsou klíčová slova…

… ptáte se? Ano, já vím, já vím. Učili vás o nich na tom skvělém kurzu „Jak psát správně na web“ a všechna cool děcka o nich pořád mluví. 

Řeknu vám ale tajemství.

Klíčová slova a SEO už dávno nejsou ani zdaleka tak důležité, jak se vás každý snaží přesvědčit.

Ano, potřebujete, aby váš článek lidé našli. A ano, potřebujete se ve vyhledávání zobrazovat na předních příčkách (pokud vás tedy návštěvnost z vyhledávačů pálí). Faktem ale je, že Google dnes mnohem víc než četnost konkrétních klíčových slov ve vašem textu zajímá „kvalita“ vašeho článku: jak dlouho na něm čtenáři zůstávají a zda se vracejí. 

Co dál?

Pomohly vám moje rady? Úmyslně jsem ve svém článku udělala minimálně jednu menší chybu. Uhodnete jakou? Napište mi, buď do komentářů, nebo třeba na Instagram 🙂

A potřebujete-li poradit s vaším vlastním psaním, nezapomeňte, že kromě textů nabízím i konzultace (osobně i přes Skype). Během konzultace s vámi projdu vaše vlastní texty a doporučím konkrétní kroky, jak psát texty, které lidé opravdu chtějí číst.

Alžběta Švarcová
Napíšu pro vás skvělé texty. Nebo vás naučím, jak si takové texty můžete napsat sami. Jsem copywriterka, editorka, konzultantka, blogerka a recenzentka. Chcete-li mě využít na maximum, chtějte ode mě pomoc s psaným slovem, budováním značky a celkovou obsahovou strategií zaměřenou na dlouhodobé výsledky.
–> Moje další články

Jeden komentář u “Jak napsat článek, který lidé přečtou až do konce? 6 konkrétních rad a tipů”

  1. Našel jsem tu zmíněnou chybku 🙂 „ztrácet asi sekundu“ – mělo být „ani“. Mohl bych dělat korektora? 🙂

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *