Navzdory chmurným předpovědím moderních chiliastů zánik knih ani v 21. století nenastal (a ano, tuhle skvělou větu jsem vykradla ze Sapkowského Husitské trilogie). A nezanikly ani literární recenze. Jenže jak má vlastně skutečně dobrá recenze vypadat?
Doby se mění a dávno už neplatí, že k recenzování knih potřebujete zázemí zavedeného literárního nebo žánrového periodika. Dnes stačí málo: osobní blog nebo třeba průměrně úspěšný instagramový účet s tím správným zaměřením a nabídky recenzních výtisků ze strany začínajících autorů nebo samotných nakladatelství na sebe nenechají dlouho čekat.
Pochlubit se svým názorem na knihu (a možná i ovlivnit názory celého zástupu potenciálních čtenářů) tak dnes může každý. Což je super. Tedy někdy. Protože není recenze jako „recenze“.
Jak napsat dobrou literární recenzi?
Recenze je subjektivní publicistický útvar a jako taková toho snese hodně. Existují ale tři rozšířené chyby, které váš (jinak sebelepší) text spolehlivě zabijí dřív, než byste řekli „borůvkový koláč“ (za tuhle boomerskou referenci se omlouvám).
Chcete psát recenze, pod které se nebudete stydět podepsat? Mějte na mysli následující tři pravidla.
1. Pište o knize, ne o sobě
Nebaví vás upírské romance a máte pocit, že se o tom čtenáři vaší recenze musí za každou cenu dozvědět? Ano, pokud zrovna recenzujete žánr, který nepatří mezi vaše srdcovky, je fér to čtenářům přiznat. Není ale fér smést knihu ze stolu se slovy „prostě se mi nelíbila“.
Ve chvíli, kdy v rukou držíte recenzní výtisk, nejste obyčejný čtenář. Jste recenzent. A coby recenzent byste neměli zaměňovat svoje subjektivní preference za skutečné hodnocení. Nebuďte jako Mirka Spáčilová. Protože mezi „nebavilo mě to“ a „je to špatná kniha“ rozhodně není rovnítko.
Chcete-li k recenzi přistupovat poctivě, zkuste se zaměřit na to, jak kniha funguje ve svém (byť vámi třeba nenáviděném) žánru. Jak autor staví příběh? Mají jeho charaktery hloubku? A dokáže pracovat se čtenářským očekáváním?
2. Nezapomněli jste na kontext?
Protože kontext je zásadní. A to jak kontext společenský, tak ten literární.
V jaké době kniha vznikla? A z jakých důvodů? Inspiroval se autor, ať už záměrně, nebo nezáměrně, svými literárními předchůdci? A pokud ano, jak z tohoto srovnání vychází jeho vlastní autorský rukopis? Právě to jsou otázky, které by si dobrá literární recenze měla položit (a v ideálním případě je i zodpovědět).
Buďte při tom ale opatrní. Srovnávání s jinými autory se totiž (obzvlášť začínajícím) recenzentům může nepěkně vymknout z rukou – především když knihu nejprve přirovnají k jinému slavnému dílu, aby následně prohlásili, že kvalit zmíněného díla stejně nedosahuje, a tak nemá smysl ji číst. Buďte féroví. Srovnáváte knihu s jejími slavnějšími předchůdci proto, abyste ji přiblížili potenciálnímu čtenáři. Ne abyste ji strhali nespravedlivým porovnáváním.
3. Buďte upřímní, ne škodolibí
Měli jste tu smůlu a dostali na recenzi knihu, kterou byste s klidným svědomím nedoporučili ani té milé dámě, která vám včera v Tescu před nosem vyfoukla poslední antibakteriální mýdlo? Mějte při psaní recenze na mysli dvě věci.
Zaprvé: to, že dnes nakladatelství vydá knížku téměř komukoliv, je vlastně dobrá zpráva. Minimálně pro zástupy všech stávajících i budoucích spisovatelů, kteří se už nemohou dočkat, až uvidí svoje jméno na obálce vlastní vydané prvotiny.
Zadruhé (a to je mnohem důležitější): vaším úkolem coby recenzenta je knihu pokud možno objektivně zhodnotit. Ne si na jejím nebohém autorovi brousit ostrovtip (přestože, přiznejme si to, k tomu některé knihy – a autoři obzvlášť’ – vyloženě svádí).
Jednoduchá rada? Buďte upřímní. Nenechávejte se ale unést relativní anonymitou internetu. Nikdy do své recenze nepište to, co byste autorovi nebyli schopni říct do očí.
Mimochodem, moje vlastní recenze najdete na nejčtenejším českém sci-fi a fantasy serveru Fantasymag.
Alžběta Švarcová
Napíšu pro vás skvělé texty. Nebo vás naučím, jak si takové texty můžete napsat sami. Jsem copywriterka, editorka, konzultantka, blogerka a recenzentka. Chcete-li mě využít na maximum, chtějte ode mě pomoc s psaným slovem, budováním značky a celkovou obsahovou strategií zaměřenou na dlouhodobé výsledky.
–> Moje další články