Jak nacenit svou práci coby copywriter (aneb proč normostrany smrdí a hodinovka nefunguje)

Píšete? A chtěli byste, aby vám za to někdo platil? Způsobů, jak nacenit svou práci, dnes máte hned několik. A jak už to tak bývá, skoro každý z nich v sobě skrývá nějaké to „ale“.

Platba za normostranu: Nejrychlejší cesta do textařského pekla

Stará dobrá normostrana, chtělo by se říct. Ti shovívavější z vás se nad vzpomínkou na naceňování podle počtu popsaných stránek nostalgicky pousmějí, ti ostatní si v lepším případě odplivnou. A ruku na srdce – divit se tomu v žádném případě nemůžeme. Finanční odměna podle počtu normostran totiž ve většině případů hraje nejen proti vám, samotným copywriterům, ale i proti vašim klientům.

Proč cena za normostranu nefunguje?

V případě normostran jste placeni podle toho, kolik stránek s rozsahem 1800 znaků jste schopni popsat. Pokud už ve světě webového copywritingu máte něco za sebou, zřejmě je vám jasné, v čem je zde zakopaný pes, totiž problém – normostrany nezohledňují kvalitu, originalitu ani přínos vašeho textu. Důležité je jediné: celkový rozsah. 

Fakturace podle normostran tak nutně vede k chrlení balastních, zbytečných článků, které může sepsat kdokoliv: středoškolskými studenty bez jakýchkoliv zkušeností počínaje a umělou inteligencí konče. 

Skutečný copywriter toho ale v rámci odvedené práce musí klientovi dodat mnohem víc: jeho texty musí být dobře podložené a ozdrojované, zohledňovat potřeby cílové skupiny, respektovat celkový positioning značky, mluvit jazykem, kterému zákazníci rozumějí, a plnit stanovené cíle (ať už jde o prodej nebo péči o zákazníky). Ty nejlepší texty tak často vznikají na základě mnoha hodin rešerše a přepisování, jejichž výsledkem je pár řádků, které jdou přímo k věci a na komoru. 

Příklad: David Ogilvy prý slavný text své reklamy na Rolls-Royce přepisoval víc než stokrát. Ještě že ho tenkrát nenapadlo nacenit svou práci na základě normostran…

Hodinovka: Na té se nic zkazit nedá. Nebo ano?

Hodinová sazba? Malý krok pro copywritera, velký skok pro obor jako takový, chtělo by se říct. A opravdu to tak na první pohled vypadá – doba, kdy jsme z klasických normostran začali hromadně přecházet na naceňování podle skutečně odpracovaných hodin, výrazně změnila tvář oboru jako takového a definitivně nás, copywritery a psavce, zařadila bok po boku velkých kluků a holek, které jejich klienti konečně můžou začít brát vážně. Nebo si snad umíte představit, že by třeba takoví programátoři dostávali plat na základě počtu řádku v kódu, který napsali?

Hodinovka zkrátka vypadá jako dobrý nápad. Na první i na druhý pohled. Koneckonců, umožní vám fakturovat veškerý čas, který práci věnujete (od rešerší až po dodatečné úpravy), a na tom se nic zkazit nedá. Nebo snad ano? 

Nevýhoda č. 1: děláte práci zadarmo

Freelanceři (a to nejen z řad copywriterů) často zapomínají že fakturujete-li pouze reálně odpracovaný čas, opomíjíte další časové náklady, které vám při podnikání vznikají: od administrativy přes schůzky s klienty až po marketing. 

Faktem totiž je, že až polovinu svého času věnujete práci, kterou vám nikdo nezaplatí. Jde o situaci, které se na volné noze zkrátka nemůžete vyhnout: coby freelancer jste svým vlastním osobním asistentem, účetním, agentem i markeťákem, a chcete-li tuhle neplacenou práci zohlednit i ve své hodinovce, může se její sazba vyšplhat do výše, ze které vaši potenciální klienti omdlí.

–> Čtěte také: Tipy pro práci z domova. 5 rad, jak být skutečně efektivní (a přitom se nezbláznit)

Nevýhoda č. 2: musíte to řešit

Další úskalí, na které nutně dříve či později narazíte, je komunikace hodinové sazby směrem ke klientovi. Málokterý z nich má jasnou představu, jak vlastně práce copywritera vypadá (koneckonců i to je důvod, proč si na psaní textů najímají profíka – tedy vás), a obzvlášť zákazníci, kteří při zadávání práce hledí hlavně na cenu, mohou mít s vyfakturovaným počtem hodin problém. A věřte mi – řešit s klientem, proč si za jednořádkový claim na jejich web fakturujete hodinu (v tom šťastném případě, že jste coby copík super rychlí a efektivní), skutečně nechcete.  

Nevýhoda č. 3: chybí vám motivace

Tím ovšem výčet úskalí, která v sobě hodinová sazba skrývá, nekončí. Hodinovka totiž znamená nevýhody nejen pro vás, ale i pro vaše klienty. Protože jste-li finančně hodnoceni za čas, nikoliv za odvedenou práci, co konkrétně vás motivuje k tomu, abyste svou práci odváděli rychleji, efektivněji a celkově lépe?

Projektová sazba

Řešení? Místo hodinové mzdy svou práci naceňujte úkolově. Jde o praktické řešení pro vás i vašeho klienta: zatímco váš zákazník vždy předem ví, kolik zaplatí, vy máte motivaci svou práci odvést co nejefektivněji a nejkvalitněji. Tedy jak se hezky česky říká: win-win pro všechny. A o to tady přece jde, nebo ne? 🙂

Alžběta Švarcová
Napíšu pro vás skvělé texty. Nebo vás naučím, jak si takové texty můžete napsat sami. Jsem copywriterka, editorka, konzultantka, blogerka a recenzentka. Chcete-li mě využít na maximum, chtějte ode mě pomoc s psaným slovem, budováním značky a celkovou obsahovou strategií zaměřenou na dlouhodobé výsledky.
–> Moje další články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *